Корупція в нашій країні справедливо сприймається суспільством як складне соціальне явище, органічна частина нашого повсякденного життя, що негативно впливає на всі аспекти політичного і соціально-економічного розвитку держави, загрожує демократії і правам людини, реалізації принципу верховенства права, підриває соціальну справедливість, легітимність публічних інституцій, добробут, завдає шкоди національній безпеці.
Отже, корупція стала універсальною проблемою. Вона найбільше вражає систему відносин громадян з органами державної влади та місцевого самоврядування в процесі реалізації першими своїх конституційних прав. Така ситуація підриває основи ідеології суспільства, так як громадяни починають сприймати корупцію як «спрощену форму» отримання адміністративних послуг.
За останній час в Україні на всіх рівнях влади започатковані і продовжують вживатися суттєві комплексні заходи щодо подолання не тільки окремих проявів корупції, а й докорінних змін у ситуації з цієї проблеми.
Прийняття нового антикорупційного законодавства – відправна точка в процесі протидії, запобіганні і саме боротьби з корупцією. Одна з першочергових задач вказаного державного підходу – змінити переконання більшості громадян в необхідності вирішувати свої питання в органах влади через хабарі. Крім того, необхідно виховувати непримиренність населення до корупції, переконати людей в спроможності держави покарати чиновника за вчинені правопорушення.
Мета прийняття нового антикорупційного законодавства.
В процесі антикорупційної політики в Україні позитивним є визначення стратегії, тактики і конкретних заходів діяльності у цій сфері. Відповідно, основою такого підходу має бути розробка і прийняття відповідних законодавчих актів.
Сутність антикорупційного законодавства полягає в наступному:
1) обмежити, нейтралізувати чи усунути фактори корупції:
- запобігти конфлікту інтересів,
- нормативно визначити рамки етичної поведінки особи, уповноваженої на виконання завдань і функцій держави,
- зробити вчинення корупційних правопорушень справою невигідною і ризикованою, а врешті-решт досягти того, щоб особа чесно і сумлінно виконувала свої службові обов’язки;
2) чітко визначити ознаки і склад корупційних правопорушень:
3) передбачити адекватні заходи відповідальності за їх вчинення,
4) належним чином врегулювати діяльність органів державної влади та їх окремих підрозділів, які безпосередньо протидіють корупції.
Боротися з корупцією слід правовим методом – шляхом законодавчого регулювання. Першочергового значення набуває необхідність на законодавчому рівні закріпити цілісний механізм протидії корупції та створити систему діяльності органів, які будуть безпосередньо реалізовувати антикорупційні заходи.
7 квітня 2011 року Верховною Радою України був ухвалений Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» № 3206-VI. Після підписання його Президентом України він набрав чинності з 1 липня 2011 року. Розробкою закону за ініціативою Президента України безпосередньо займався Національний антикорупційний комітет при підтримці Міністерства юстиції України. В нормативному акті враховано пропозиції фахівців, науковців та практиків. Він отримав схвальні відгуки з боку експертів Групи країн проти корупції Ради Європи (GRECO), яка відповідно до Плану дій Україна – ЄС контролює виконання взятих нашою державою зобов'язань. Положення Закону також узгоджені з Конвенцією ООН проти корупції.
Крім того, одночасно був прийнятий за № 3207-VI Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення ”.
Базовим законодавчим актом в Україні став Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції», що передбачає:
5) правові та організаційні засади запобігання та протидії корупції з урахуванням положень міжнародних договорів з цих питань;
6) розширення переліку корупційних діянь, видів корупційних адміністративних правопорушень;
7) поділ корупційних діянь за ступенем суспільної небезпеки на види згідно з відповідальністю, що настає за їх вчинення (кримінальна, адміністративна, дисциплінарна, цивільно-правова);
8) розширення суб’єктів корупції;
9) ефективні заходи щодо запобігання та розслідування фактів корупції.
Основними завданнями зазначеного Закону є: гармонізація українського законодавства з міжнародними нормами та правовими стандартами, визначення єдиного підходу до розуміння сутності корупції, різновидів її проявів, законодавчого врегулювання юридичної відповідальності за вчинення корупційних діянь.
Поняття «корупція» та інші терміни.
Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції», враховує досвід законодавчого регулювання зарубіжних країн та недоліки втраченого чинність Закону України «Про боротьбу з корупцією», який містив лише заходи відповідальності за корупційні діяння та інші правопорушення, пов’язані з корупцією. Термін «боротьба» асоціюється, переважно, з моментом активного наступу на корупцію із застосуванням репресивних заходів кримінально-правового та іншого характеру, з протидією конкретним проявам. Зазвичай, він не ототожнюється з антикорупційними заходами профілактичного характеру.
Натомість, в новому Законі передбачено обмеження, які мають попереджувальний характер і спрямовані на запобігання корупції. Протидія корупції включає широкий спектр заходів, спрямованих на мінімізацію її обсягів та обмеження впливу на соціальні процеси, усунення соціальних передумов і причин правопорушень.
Визначення поняття «корупція»
Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» |
Закон України «Про боротьбу з корупцією» |
Використання особою, зазначеною в частині 1 статті 4 цього Закону, наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній в частині 1 статті 4 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей |
Під корупцією в цьому законі розуміється діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, направлена на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг |
Крім того, Законом України «Про засади запобігання та протидії корупції» визначено перелік термінів, які раніше не вживалися, а саме:
безпосереднє підпорядкування – відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень, контролю за їх виконанням;
близькі особи – подружжя, діти, батьки, рідні брати і сестри, дід, баба, онуки, усиновлювачі, усиновлені а також інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині 1 статті 4 цього Закону;
конфлікт інтересів – суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість прийняття рішення, а також на вчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень;
корупційне правопорушення – умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині 1статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність;
неправомірна вигода – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги матеріального або нематеріального характеру,що їх обіцяють, пропонують, надають або одержують безоплатно чи за ціною, нижчою за мінімальну ринкову;
члени сім’ї – особи, які перебувають у шлюбі, їхні діти, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
Заходи щодо запобігання та протидії корупції
За умов наявних масштабів розповсюдження корупції в суспільстві, нове законодавство акцентує увагу саме на усуненні причин, а не на боротьбі з конкретними її проявами. Саме тому, досить велика увага приділена превентивним методам впливу.
У Законі України «Про засади запобігання та протидії корупції» визначено, зокрема, наступні заходи, що пов’язані з діяльністю державних службовців:
1) встановлення спеціальних обмежень:
- обмеження щодо використання службового становища;
- обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності;
- обмеження щодо одержання дарунків (пожертв);
- обмеження щодо роботи близьких осіб;
- обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування
2) фінансовий контроль;
3) урегулювання конфлікту інтересів;
4) кодекси поведінки;
5) антикорупційна експертиза проектів нормативно-правових актів;
6) вимоги щодо прозорості інформації;
7) заборона на одержання послуг і майна органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Ознаки корупційних діянь
Ознаками корупційних діянь є:
1) безпосереднє заподіяння шкоди авторитету чи іншим охоронюваним законом інтересам держави;
2) наявність у особи умислу на вчинення дій (бездіяльність), які об’єктивно завдають шкоду охоронюваним законом інтересам держави;
3) використання особою свого становища всупереч інтересам держави;
4) корислива мета або інша зацікавленість особи;
5) незаконне одержання особою благ (матеріальних та нематеріальних), послуг, переваг.
Види відповідальності за корупційні правопорушення
Одним із ключових моментів стратегії боротьби з корупцією слід вважати діяльність компетентних органів, спрямовану на забезпечення невідворотності відповідальності винних.
За вчинення корупційних правопорушень особи, уповноважені на виконання функцій держави, притягуються у встановленому законом порядку до:
1) кримінальної;
2) адміністративної;
3) цивільно-правової;
4) дисциплінарної відповідальності.
Слід зазначити, що новим законодавством змінено систему адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення, яка діяла раніше та чітко розмежовано вимоги застосування кримінальної та адміністративної відповідальності за скоєння корупційного діяння.
Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, у триденний строк з дня набрання відповідним рішенням суду законної сили заносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.
Корупційні діяння, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення та Кримінальним Кодексом України
КОДЕКС УКРАЇНИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ
(Глава 13-А «Адміністративні корупційні правопорушення»)
Номер статті |
Назва статті |
172-2 |
Порушення обмежень щодо використання службового становища |
172-3 |
Пропозиція або надання неправомірної вигоди |
172-4 |
Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності |
172-5 |
Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка (пожертви) |
172-6 |
Порушення вимог фінансового контролю |
172-7 |
Порушення вимог щодо повідомлення про конфлікт інтересів |
172-8 |
Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень |
172-9 |
Невжиття заходів щодо протидії корупції |
КРИМІНАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ
Номер статті |
Назва статті |
189 |
Вимагання |
191 |
Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем |
206 |
Протидія законній господарській діяльності |
232 |
Розголошення комерційної таємниці |
235-1 |
Зловживання повноваженнями |
235-2 |
Перевищення повноважень |
235-3 |
Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги |
235-4 |
Комерційний підкуп |
235-5 |
Підкуп особи, яка надає публічні послуги |
253 |
Самовільне присвоєння владних повноважень або звання службової особи |
358 |
Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів |
364 |
Зловживання владою або службовим становищем |
364-1 |
Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми |
365 |
Перевищення влади або службових повноважень |
365-1 |
Перевищення повноважень службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми |
365-2 |
Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги |
366 |
Службове підроблення |
367 |
Службова недбалість |
368 |
Одержання хабара |
368-2 |
Незаконне збагачення |
368-3 |
Комерційний підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми |
368-4 |
Підкуп особи, яка надає публічні послуги |
369 |
Пропозиція або давання хабара |
369-2 |
Зловживання впливом |
370 |
Провокація хабара або комерційного підкупу |
Практичні поради з питань запобігання та протидії корупції
1. Станьте прикладом для інших, демонструйте своєю поведінкою, що Ви не будете терпіти і підтримувати корупцію.
2. Негайно припиняйте спроби корупції і повідомляйте про такі спроби керівництву, а також контактним особам з питань запобігання та протидії корупції.
3. Якщо у Вас з’являється відчуття, що Вас хочуть попросити про послугу, яка суперечить Вашим обов’язкам, покличте когось із своїх колег у якості свідка.
4. Працюйте так, щоб Вашу роботу можна було б в будь-який момент перевірити.
5. Чітко розділяйте службову та приватну сфери у своєму житті. Перевіряйте, чи не має конфлікту інтересів між Вашими службовими обов’язками та особистими інтересами.
6. Допомагайте розкривати випадки корупції. Інформуйте керівництво про ознаки корупційних правопорушень.
7. Допоможіть керівникам визначати недосконалі організаційні структури, механізми, на тлі яких можуть виникнути корупційні прояви.
8. Вдосконалюйте свої знання з питань антикорупційної політики держави.
9. Вас вже втягнули до корупції? Звільніться від постійного страху перед відкриттям. Відкрийте інформацію самі. Якщо Ваша інформація допоможе повністю виявити існуючу проблему, то це пом’якшить відповідальність
Антикорупційне законодавство України
Цивільна конвенція про боротьбу з корупцією
Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 173)
Додатковий протокол до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 191) (укр/рос)
Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції (укр/рос)
Про практику розгляду судами справ про корупційні діяння та інші правопорушення, пов'язані з [...]